Hoppa till huvudinnehåll
02 april 2025

Allt du behöver veta om nya Mina sidor!

Vi har uppdaterat Mina sidor på Fabo.se! Nu blir det enklare för dig som hyresgäst eller bostadssökande att logga in och hantera dina ärenden digitalt. En stor nyhet är att du kan logga in med BankID – snabbt, säkert och smidigt.

Mina sidor är din personliga portal där du som hyresgäst kan göra serviceanmälan, se dina hyresavier, följa ärenden och mycket mer. Är du bostadssökande kan du enkelt hålla koll på dina köpoäng, prenumerera på lediga lägenheter och hantera dina ansökningar. 

Vad är nytt?

Inloggning med BankID – för dig som vill ha en snabb och säker åtkomst. 

Tydligare struktur – enklare att hitta rätt funktion oavsett om du är hyresgäst eller bostadssökande.

Förbättrad serviceanmälan – smidigare att rapportera fel och följa dina ärenden.

Har du inte BankID?

Du som tidigare loggat in med användarnamn och lösenord kan fortfarande göra det – men du behöver skapa ett nytt lösenord första gången du loggar in i det nya systemet. 

Allmänna frågor

Hur kommer jag åt Mina sidor?

För att nå Mina sidor klickar du på knappen “logga in” längst upp till höger på webbsidan (www.fabo.se). 

Måste jag ha BankID?

Nej, du kan även logga in med användarnamn och lösenord. Men INTE om du tidigare loggat in med BankID. 

När du för första gången använder dig av BankID så ser systemet det som ett säkrare inloggningsalternativ – och du kommer därefter endast kunna använda BankID framöver för att komma åt ditt konto. 

Jag vill logga in med användarnamn istället, hur gör jag?

Ditt användarnamn är alltid ditt personnummer (10 siffror) och går därför inte att byta. Notera att det inte ska vara något bindestreck i personnumret.  

För att få ett lösenord använder du “Glömt lösenord”-funktionen på inloggningssidan till Mina sidor och följer sedan stegen för att skapa ett nytt lösenord. 

Är det samma lösenord som tidigare?

Nej. Det är ett nytt system och du behöver skapa ett nytt lösenord om du inte loggar in med BankID. 

Du gör så här:

  1. Gå till inloggningssidan för Mina sidor.
  2. Skriv in ditt personnummer i rutan för användarnamn. Observerat att det inte är något bindestreck, utan dina tio siffror i följd. (Exempelvis 8210140416)
  3. Första gången du loggar in i det nya systemet behöver du skapa ett nytt lösenord. Det är lätt löst genom att klicka på knappen “Glömt lösenord”. Följ sedan stegen för att skapa ett nytt lösenord. 

Kan jag använda både BankID OCH användarnamn?

Nej. 

Om du inte har loggat in med BankID tidigare så kan du använda dig av användarnamn/lösenord för att logga in på Mina sidor.

Men när du för första gången använder dig av BankID så ser systemet det som ett säkrare inloggningsalternativ och du kommer därefter endast kunna använda det framöver för att komma åt ditt konto. 

Vilka funktioner finns på Mina sidor?

Mina sidor är en personlig, inloggningsskyddad portal där hyresgäster och andra kunder kan hantera sina ärenden och få tillgång till en mängd olika tjänster.

Alla användare kan: 

  • Se lediga objekt
  • Granska sina intresseanmälningar
  • Se hur många köpoäng hen har
  • Se sina erbjudanden

Hyresgäster kan utöver ovanstående tjänster:

  • Felanmäla/göra serviceanmälan
  • Hantera sina ärenden
  • Se sina avtal/kontrakt 
  • Se sina hyresavier 
Måste jag logga in på en dator?

Nej, Mina sidor fungerar även på mobiltelefoner (smartphones) och läsplattor med uppkoppling. 

Finns Mina sidor på annat språk än svenska?

Nej, Mina sidor har ingen funktion för att byta språk från svenska.

Behöver jag uppdatera mina uppgifter?

Dina uppgifter såsom köpoäng, avtal och bostad kommer att finnas kvar i systemet efter bytet. 

Men säkerställ att vi har rätt telefonnummer och rätt epostadress till dig. På så vis missar du ingen information som berör dig. 

Hur länge är jag inloggad?

Om du inte gör något på Mina sidor på 30 minuter loggas du ut automatiskt av säkerhetsskäl.

Så länge du klickar runt eller använder tjänsterna förlängs tiden automatiskt, och du förblir inloggad. Du behöver alltså inte logga ut manuellt – men det går såklart bra om du vill. 

FÖR DIG SOM KÖAR 

Hur ställer jag mig i kö för en bostad?

För att ställa dig i bostadskö behöver du först registrera ett konto. Klicka på ”Logga in” längst upp på sidan och välj sedan att skapa ett nytt konto.

När du har registrerat dig loggar du in och går till ”Mina köer och prenumerationer”. Där kryssar du i rutan ”Jag vill ha min köplats för bostäder aktiverad”.

Du kan också välja vilken typ av bostad du är intresserad av. När detta är klart börjar du samla kötid.

Kan jag hantera mina ansökningar i Mina sidor?

Ja, Mina sidor används för att hantera sina ansökningar. Man kan både se och ändra på sin ansökan. 

Hur kan jag se min plats i bostadskön?

Det går inte att se sin plats i bostadskön, men man kan se sina köpoäng på Mina sidor under “köer och prenumerationer”. 

Har det skett förändringar i hur jag söker bostad?

Man söker bostad precis som förut.

Det som har förändras är var på Mina sidor man söker bostad.  

Kan jag uppdatera mina önskemål för en bostad?

Under din profil kan du uppdatera vad det är du söker för bostad, här kan du också prenumerera på vilka objekt du vill få notiser om.

FÖR HYRESGÄSTER

Vad är nytt med Mina sidor?

Mina sidor kommer ha kvar de funktionaliteter den har haft innan, men där kommer också tillkomma några nya. Man kommer kunna:

  • Prenumerera på lägenheter
  • Skicka in ärenden 

Vilka ärende ska/kan jag lösa i Mina sidor?

Genom mina sidor kan man hantera en mängd olika ärenden: 

  • Man kan betala avier/fakturor
  • Skriva kontrakt
  • Skicka in serviceanmälan
  • Följa sina ärenden 

Kan alla i hushållet logga in eller bara den som står på avtalet?

För att flera personer i hushållet ska kunna hantera ärenden på bostaden krävs det att den personen redan finns eller läggs till på avtalet.

Detta kan man inte göra själv utan kräver att man kontaktar Kundcenter: 

0346-886600 

Mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.  

Hur gör jag en serviceanmälan?

För att skapa en serviceanmälan kopplad till din lägenhet eller p-plats följer du stegen nedan:

  1. Logga in på mina sidor
  2. Klicka på “Serviceanmälningar och ärenden” 
  3. Klicka på Objektet du vill göra en serviceanmälan på 
  4. Följ stegen och fyll i de Obligatoriska fälten (*) 

Serviceanmälan bör nu vara skapad. Ifall du vill granska din serviceanmälan:

  1. Gå tillbaka till Mina sidors översikt
  2. Klicka på “Serviceanmälningar och ärenden”
  3. Klicka på “Visa” på det skapade ärendet"

 

Kan jag säga upp mitt avtal i Mina sidor?

Nej, det går inte i dagsläget.

Hur ser jag mina räkningar och betalningshistorik?

För att se gamla och nya avier klickar du dig in på “Avier” via Mina sidor.

Här kan du se historiken på de avier du har betalt tidigare och det är också här nya avier ramlar in. 

OBS! Ingen betalningshistorik överförs ifrån det gamla systemet, så historiken du ser är från maj 2025. 

FÖR LOKALHYRESGÄSTER

Hur loggar jag som lokalhyresgäst in på Mina sidor?

Du ska eller kommer att ha fått ett användarnamn och lösenord av Fabo, på epost – har du inte fått det kontakta Kundcenter:  

0346-886600 

Mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Vilka funktioner i Mina sidor är tillgängliga för lokalhyresgäster?

Det är lite olika, men i grundfunktionen ska alla kunna se sina avtal. Vissa kan göra serviceanmälan.

Har du frågor kring detta kontakta Kundcenter: 

0346-886600 

Mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

TEKNISKA FRÅGOR

Vad gör jag om jag om jag inte lyckas logga in?

Ifall du stöter på tekniska problem rekommenderar vi att du testar dessa vanliga lösningar:

Kontrollera att du skriver rätt inloggningsuppgifter: Dubbelkolla att du inte har Caps Lock eller Autokorrigering aktiverat.

Testa en annan webbläsare: Öppna webbsidan i en annan webbläsare (t.ex. Chrome, Edge, Firefox, Safari).

Rensa cache och cookies: Webbläsaren kan ha lagrat gammal information som orsakar problem.

Testa en annan enhet eller internetanslutning: Prova att logga in från en annan mobil/dator. Testa att byta från Wi-Fi till mobilnätverk eller tvärtom.

Starta om din enhet och router: En enkel omstart kan lösa många problem.

Om ingen av de ovanstående lösningarna hjälper så är du välkommen att kontakta Kundcenter:

0346-886600 

Mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Kundcenter

Epost: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Telefon: 0346-88 66 00

Postadress
Falkenbergs Bostads AB
311 80 Falkenberg

Besöksadress
Möllegatan 2

Följ oss

Serviceanmälan

Vid akuta fel:
Ring Kundcenter
på: 0346-88 66 00

Telefontider:
Måndag - Torsdag
08-12 & 13-16
Fredagar
08-12 & 13-15

Vid akuta fel & störningar utanför kontorstid: Ring Securitas/PSG:
010-470 51 50