Hoppa till huvudinnehåll

För dig som bor hos oss

en familj lagar mat i ett kök
Ditt boende, samlat på ett ställe

Till dig som hyresgäst

Att bo i hyresrätt har många fördelar. Du har en hyresvärd som tar hand om både fastighetens inre och yttre underhåll. Som hyresgäst ansvarar du för att vårda din lägenhet, visa hänsyn till grannarna och följa de gemensamma trivselreglerna.

Här har vi samlat all information som du behöver för att göra ditt boende så enkelt och trivsamt som möjligt.

en mamma sitter trött med sin laptop och barnen leker i bakgrunden

Betala hyra

Här kan du läsa om allt som har med din hyra att göra – hur du betalar den och när den ska vara betald. Här finns även information om vad som händer om du inte betalar din hyra.

en man står och grillar

Hyresregler

Att hyra en bostad innebär många saker. Utöver att sköta och underhålla din egen lägenhet har du även ansvar för gemensamma utrymmen och för att vara en god granne. Här har vi samlat dina rättigheter och skyldigheter.

en mamma hjälper dotter med läxor

Boskolan - Välkommen hem

Ta del av smarta tips och information för dig som bor i en hyresrätt. Här kan du även ta del av filmer som kan hjälpa dig att exempelvis rensa golvbrunnen i din lägenhet. 

en man byter glödlampa

Filmer - fixa det själv!

Många saker kan du fixa själv i din lägenhet. Nedan finns några filmer som kan hjälpa dig att fixa enkla eljobb eller kanske fixa ett stopp i avloppet, samt annat som kan vara bra att känna till

En kvinna tvättar

Tvättstugan - så gör du

Tvättstugan delar du ofta med dina grannar. När du ska använda tvättstugan bokar du din tid i förväg och respekterar de bokade tiderna. Städa noggrant efter dig när du tvättat klart.

en påse med flaskor

Miljöhuset - sortera rätt

Genom att sortera dina sopor rätt gör du en insats både för miljön och för din plånbok. Avfallshantering är en stor del av din hyra – du kan alltså bidra till att hålla nere kostnaden genom att sortera rätt.

en kvinna sitter med laptop och telefon

Tipsa om otillåten andrahandsuthyrning

Otillåten andrahandsuthyrning innebär att personen som står på hyreskontraktet inte själv bor i lägenheten, utan har låtit någon annan bo där utan tillstånd.

Om du misstänker att din granne hyrt ut otillåtet kan du hjälpa oss upptäcka detta genom att fylla i formuläret – det går att göra anonymt.

en kvinna byter glödlampa

Spartips - vatten & el

Små justeringar i ditt hem kan göra stor skillnad för både elförbrukningen och din plånbok. Läs våra tips om hur du kan spara på el och vatten.

en mamma pratar med sin unga dotter

Hyra ut i andra hand

Läs mer om vilka krav som finns för att få hyra ut din lägenhet i andra hand.

ett par sitter vid flyttlådor

Flytt in - förbered dig

Du har precis skrivit på ett hyreskontrakt – Välkommen till oss på Fabo.

Här har vi samlat information och tips till dig som är ny hyresgäst. Var du hämtar dina nycklar, hur du betalar din hyra, hur du tecknar elavtal och mycket mer.

en städmopp

Flytta ut - att tänka på

Är det dags att säga upp din lägenhet? Här hittar du tips på vad du behöver tänka på innan du flyttar ut och lämnar tillbaka nycklarna.

en kvinna skrattar vid sin laptop
Ditt boende, samlat på ett ställe

Mina sidor

Logga in för att hantera allt som rör din lägenhet. Här hittar du information om dina avtal, betalningar och serviceanmälningar, samt kan uppdatera dina kontaktuppgifter. Allt för att göra det så enkelt som möjligt för dig som är hyresgäst hos oss.

en kille kollar sin telefon
Vi hjälper dig

Serviceanmälan

Har du problem i din lägenhet eller i de gemensamma utrymmena? Du kan enkelt göra en serviceanmälan via fabo.se, dygnet runt och var du än befinner dig. Du slipper tänka på öppettider eller telefonköer – din anmälan skickas direkt till vårt servicecenter. Du kan även följa statusen på ditt ärende på Mina sidor och Mina serviceanmälningar. 

Kundcenter

Epost: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Telefon: 0346-88 66 00

Postadress
Falkenbergs Bostads AB
311 80 Falkenberg

Besöksadress
Möllegatan 2

Följ oss

Serviceanmälan

Vid akuta fel:
Ring Kundcenter
på: 0346-88 66 00

Telefontider:
Måndag - Torsdag
08-12 & 13-16
Fredagar
08-12 & 13-15

Vid akuta fel & störningar utanför kontorstid: Ring Securitas/PSG:
010-470 51 50