Hoppa till huvudinnehåll

Hyresregler

Vårt och ditt ansvar

Som hyresvärd har vi det övergripande ansvaret för fastigheten och din lägenhet. Vi ser till att allt det viktiga fungerar som det ska, till exempel underhåll och reparartioner. Vårt mål är att skapa en trivsam och trygg miljö där du som hyresgäst kan känna dig hemma. 

Du som hyresgäst har också ett ansvar för ditt boende. Det innebär att du tar hand om din lägenhet, håller den i gott skick och meddelar oss om något behöver åtgärdas. Du har också en viktig roll i att bidra till en trevlig gemenskap och visa hänsyn till dina grannar och följa de regler som finns för att alla ska trivas. 

Tillsammans skapar vi en trivsam, trygg och bra boendemiljö!

Ditt ansvar

Att ha ett hem och en bostad handlar om många saker. Det innebär att ta hand om och underhålla din lägenhet, samt att följa de regler och förväntningar som finns på dig som hyresgäst.

Som hyresgäst bär du ett ansvar för den plats du hyr, de gemensamma utrymmena, dina besökande och hur du bemöter dina grannar. Om du har en balkong, uteplats eller trädgård är det också en del av ditt hem som du får vårda och njuta av.

Skulle en skada uppstå är du skyldig att anmäla den till oss.

Skaffa hemförsäkring

Det är viktigt att du har en hemförsäkring. Den kan skydda dig ekonomiskt om något skulle hända med din lägenhet eller dina saker. Exempelvis om det skulle ske en vattenskada kan du via hemförsäkringen få ersättning för saker som blivit förstörda. 

Hemförsäkring kan också vara en trygghet om du själv skulle orsaka en allvarlig skada, exempelvis en brand. 

en man använder sin smartphone

Betala hyran i tid

Det är ditt ansvar att betala din hyra i tid, även om du förmodan inte fått din hyresavi. Har du problem med din inbetalning, ta kontakt med oss direkt. 

Hyran ska vara betald senast den sista vardagen i månaden, för kommande månad. Du betalar alltså din hyra i förskott. 

vatten droppar på en köksbänk

Vattenläcka eller skadedjur - anmäl direkt

Kontakta oss direkt om du upptäcker en vattenläcka eller kontakta Anticimex om du har fått skadedjur. För vissa skador kan du bli skyldig att betala ersättning om du inte anmält skadan omedelbart.

Behöver du komma i kontakt med oss efter klockan 16.00 eller under helg ringer du 010-470 51 50 (Securitas/PSG Bevakning).

ett par nyklar ligger på ett bord

Dina nycklar

Förutom nycklar till lägenheten får du ofta separata nycklar/taggar till tvättstuga och förråd. 

Nycklar/taggar är ett värdeföremål och du är ansvarig för att förvara dessa på ett säkert sätt. Du får inte låna ut, tillverka kopior eller ändra nycklarna.

Tappar du bort en nyckel eller tagg meddela oss omgående!

en mamma hjälper dotter med laptop
Smart fakta om din bostad

Boskolan

Här har vi har samlat information och bra tips för dig som bor i hyresrätt. Du kan även ta del av filmer, till exempel om hur du enkelt rensar i din golvbrunn.

ett par skrattar och ligger på golvet

Uthyrningspolicy

I början på 2025 har Fabo genomfört ett fastighetssystemsbyte, vilket innebär att vi kommer att jobba på ett lite annorlunda sätt med tanke på att vårt nya system har andra funktioner än tidigare system. 

Vi kommer löpande uppdatera policyn - vi ber om er förståelse att det kan finnas vissa avvikelser. 

Kundcenter

Epost: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Telefon: 0346-88 66 00

Postadress
Falkenbergs Bostads AB
311 80 Falkenberg

Besöksadress
Möllegatan 2

Följ oss

Serviceanmälan

Vid akuta fel:
Ring Kundcenter
på: 0346-88 66 00

Telefontider:
Måndag - Torsdag
08-12 & 13-16
Fredagar
08-12 & 13-15

Vid akuta fel & störningar utanför kontorstid: Ring Securitas/PSG:
010-470 51 50